تبلیغات
دفاع مقدس

دفاع مقدس
اگر امام تنها نماند اسلام هم پیروز خواهد شد،و ما اهل كوفه نیستیم كه امام را تنها بگذاریم (شهید آوینی)
قالب وبلاگ
بسم ربّ الشهدا و الصدیقین

والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین (سوره عنكبوت، آیه 69). بدون شك یكی از مصادیق این آیه شریفه، عملكرد ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس است، ملتی كه در راه خدای خود با همه سرمایه‌اش جهاد كرد، خدای متعال او را به مسیرهای موفقیت هدایت و ظرفیت‌های لازم روانی را برای رویارویی با مسائل و مشكلات در او فراهم می‌كند. دوران دفاع مقدس سرمایه‌ گرانقدر ملت ایران است كه باید به آن افتخار كرد و از آن درس گرفت. دفاع مقدس یكی از جنگهای استثنایی در تاریخ معاصر است كه در نهایت، بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها و فراهم بودن همه شرایط برای شكست آن، با مقاومت ملت ایران سربلند و پیروز باقی ماند و فضای كشور برای جنگ همه جانبه و فراگیر آماده شد. ائتلاف بزرگی كه علیه انقلاب اسلامی شكل گرفت، همه سلاحهای غیرقانونی و نامتعارف را در طول جنگ بر ضد ملت ایران مورد آزمایش قرار داد. در جنگهای گذشته، سرزمین‌های زیادی مانند هرات، سمرقند، بحرین، نخجوان و ... از كشور ما جدا شدند. با اینكه در جنگ تحمیلی، همه شرایط برای شكست نظام نوپای الهی فراهم بود، چه قدرتی دشمنان ما را از رسیدن به هدفهایش باز داشت؟ در بیشتر تحقیقات ابعاد مختلف سیاسی ـ نظامی این جنگ مورد بررسی قرار گرفته است اما، متأسفانه به ابعاد روانی آن كمتر پرداخته شده است. بدون شك ابعاد روانی این جنگ اهمیت در خور توجهی دارد و ممكن است در شرایط كنونی برای ما اولویت بیشتری هم داشته باشد.
مدیریت روانی جنگ
مدیریت جنگ نرم، فكری و احساسی در صحنه نبرد و مدیریت افكار عمومی و اراده و انگیزه‌ها در سطح كشور و ابعاد روانی حاكم بر جنگ در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی از مسائل مهم مدیریت جنگ است، كه بر توان رزم و میزان تحقق هدفها به طور اساسی تأثیر می‌گذارد. جنگ نرم در شرایط جنگ، بخشی از فرآیند مدیریت جنگ است كه برای تأثیرگذاری بر افكار، احساسات، عواطف و رفتار شكل داده می‌شود. هدفهای اصلی جنگ نرم در دفاع مقدس را می‌توان به این ترتیب مطرح كرد:
1) ایجاد انگیزه در رزمندگان برای ادامه نبرد.
2) ایجاد انگیزه در مردم برای پشتیبانی از جنگ.
3) پیشگیری و پدافند در مقابل جنگ نرم دشمن.
4) انجام عملیات آفندی علیه دشمن.
با آغاز جنگ و پیش از آن، مفهوم جنگ نرم را در دو جبهه خودی و دشمن تقریباً به صورت كلی می‌توان بررسی كرد. این مفهوم در موضع‌گیریها، بیانیه‌ها، خطابه‌ها و سخنرانی‌ها مشاهده می‌شود، اما جنگ نرم به صورت سازمان‌یافته پس از سال 1361 آغاز شد. در جنگ تحمیلی مسئله مهمی كه سازمان تبلیغاتی كشور مدنظر داشت، نظامی تبلیغی با تأكید ویژه بر برانگیختگی مخاطب ایرانی بود. این نظام تبلیغاتی روشنگری، اطلاع‌رسانی مستقیم، پاسخ به شبهات در مورد جنگ و ایجاد تحرك در نیروی خودی و برانگیختن عواطف را، از جمله اهداف خود قرار داده بود. از چهار هدف مزبور، دو هدف نخستین ـ برانگیختن رزمندگان و ایجاد انگیزش در مردم برای پشتیبانی از جنگ ـ را نظام تبلیغاتی جمهوری اسلامی از همان ابتدای جنگ تعقیب می‌كرد. در واقع، مرزبندی تعریف‌نشده‌ای بین تبلیغات و جنگ نرم وجود داشت، بدین ترتیب كه كار مدیریت روحیه و برانگیختن خودی، با مدیریت تبلیغات و كار تأثیر بر روحیه و اراده دشمن، به عهده جنگ نرم بود.

جنگ نرم در دفاع مقدس
انقلاب اسلامی‌كه هنوز بیست ماه از پیروزی آن نمی‌گذشت، با جنگ همه‌جانبه‌ای مواجه شد. سازمان جنگ نرم، در رژیم پهلوی در اختیار ساواك و در تشكیلات پدافند ملی ارتش بود. همزمان با دفاع نظامی در جبهه‌ها، سازمان و تشكیلات نظامی برای مقابله با تهاجم نظامی دشمن، به وجود آمد، اما در حوزه قدرت نرم به لحاظ پیچیدگی موضوع، با تأخیری بیشتر، سازمان مستقلی شكل گرفت.
جهت‌گیریها و راهبردهای نظام جمهوری اسلامی، به ویژه مواضع حضرت امام (ره)، از ابتدای جنگ كاملاً با مفاهیم جنگ نرم آمیخته بود. به تدریج در سطح قرارگاه‌ها و پس از آن در سطح لشكرها، این مفهوم تبیین شد و با تعریف آن، روشهای مختلفی به كار گرفته شد. فرماندهان نظامی برداشتهای مختلفی از جنگ نرم داشتند. برخی از فرماندهان، جنگ نرم را با تبلیغات در جنگ مترادف می‌دانستند. بعضی، تنها هدف اساسی جنگ نرم را پشتیبانی از عملیات رزمی و یا به نوعی مكمل عملیات رزمی می‌دانستند. عدم درك هماهنگ و فقدان مبانی مشترك تئوریك و به كارگیری شیوه‌های مختلف از جمله مشكلات اجرای جنگ نرم در ابتدای جنگ تحمیلی بود. گذشت زمان، مفهوم جنگ نرم را در سازمان رزم نیروهای مسلح و در سطح قرارگاه‌های اصلی آشكار كرد و با ظهور تشكیلات خودجوش جنگ نرم در قرارگاه‌های سپاه بخشی از این وظایف به لشكرها محول شد. در ستاد تبلیغات جنگ هم ـ كه اعضای آن نمایندگان نیروهای مسلح و نهادهای فرهنگی كشور بودند ـ كمیته استراتژیك جنگ نرم با هدف سیاستگذاری، كنترل اخبار مربوط به جنگ و تعیین محورهای تبلیغی تشكیل شد. افزون بر مشكلات پیشین، نبود تعامل مناسب ارتباطی با مجموعه مدیریت نظامی و مدیریت اطلاعاتی جنگ، از دیگر مشكلات مدیران جنگ نرم بود. فقدان نگرش همه‌جانبه در مدیریت جنگ باعث شد كه مدیریت جنگ نرم به شكل كارآمد و مؤثر از جایگاه مناسب در ساختار نیروهای مسلح برخوردار نباشد. در طول دفاع مقدس، نیروهای با انگیزه جنگ نرم طرحها و برنامه‌هایی ارایه دادند. اما میزان اثربخشی این راهبردها، محورها، برنامه‌ها و تولیدات مختلف جنگ نرم در دفاع مقدس و نتایج آن تاكنون بررسی نشده است.

سطوح جنگ نرم در دفاع مقدس
جنگ نرم در دوران جنگ تحمیلی از نظر سطح به دو بخش تقسیم می‌شود:
1) سطح راهبردی و ملی كه دارای دو حوزه داخلی و خارجی است، بیشتر مربوط است به مواضع و سخنرانیهای حضرت امام(ره)، مواضع وزارت خارجه، بیانیه‌های ستاد تبلیغات جنگ، بیانیه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، خطبه‌های نماز جمعه و جهت‌گیریهای تبلیغی رسانه‌ها (صدا و سیما و مطبوعات).
2) سطح عملیاتی كه در دو محیط خودی و دشمن با هدف تأثیرگذاری بر روحیه و اراده دو طرف درگیر جنگ انجام می‌شد. این رویكرد تقریباً از سال 1361 به صورت گسترده تا سطح گردانها (تاكتیك) توسعه پیدا كرد.

ابزارهای جنگ نرم در دفاع مقدس
استفاده از سیستمهای صوتی قوی نخستین ابزار جنگ نرم بود كه در خطوط مقدم برای انتقال پیام كاربرد داشت. این پیامها معمولاً به كوشش روحانیان عرب‌زبان كه از سوی تبلیغات قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) به یگانهای نظامی اعزام می‌شدند، تهیه می‌شد. سیستمهای صوتی در پیشانی سنگرهای كمین نیروهای خودی نصب می‌شدند و نیروهای آماج را پوشش می‌دادند. تولید پیامهای صوتی به صورت متمركز توسط قرارگاهها تهیه می‌شد و در اختیار یگانهای تاكتیكی قرار می‌گرفت. دومین ابزار، چاپ اعلامیه طرح و كاركاتور بود كه در چند نوبت به طور متمركز در قرارگاهها تهیه و از طریق هواپیماهای كوچك یا توپخانه به سوی گروههای آماج پرتاپ می‌شد. محور سوم، راه‌اندازی فرستنده‌های سیار رادیویی در سطح قرارگاهها و در خطوط مقدم با همكاری صدا و سیما در اهواز، كرمانشاه، ایلام و كردستان بود. برنامه ویژه رادیویی با فرستنده‌های ثابت و تعدادی فرستنده سیار در هنگام عملیاتهای نظامی توسط قرارگاهها در جبهه‌های نبرد تهیه و به كار برده می‌شد. به طور معمول فرآیند تولید و پخش برنامه این فرستنده‌ها در همان منطقه عملیات بود. محور چهارم، پوشش مؤثر اخبار و گزارشهای مربوط به جنگ بود كه به موقع و تقریباً با روشهای مناسبی انجام می‌شد. در مجموع، تبلیغات و جنگ نرم جمهوری اسلامی، به خصوص در سالهای پایان جنگ در پشتیبانی از عملیات رزمی به صورت مؤثر عمل كرد.

مطالعه موردی جنگ نرم در دفاع مقدس
بخش در خور توجهی از موفقیت ایران در عملیاتهای بزرگ به دلیل طرح‌ریزیهای موفق و كارآمد جنگ نرم بود. برای نمونه عملیات والفجر هشت با یك تك پشتیبانی در منطقه شلمچه ـ كه توسط ارتش و قرارگاه نجف سپاه انجام شد ـ هم‌زمان بود. این تك فریب سبب شد دشمن نسبت به شناخت منطقه اصلی عملیات یعنی فاو فریب بخورد هنگام عملیات والفجر هشت مدیریت تبلیغات و جنگ نرم در قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) و نجف توانست با هماهنگی ستاد تبلیغات جنگ و رسانه‌ها، در قالب دهها گزارش ویژه و بیانیه، افكار دنیا و ارتش عراق را نسبت به منطقه بصره به عنوان تك اصلی فریب دهد تا عملیات والفجر هشت در سومین روز پس از تثبیت اهداف عملیاتی، در رسانه‌ها گزارش شود. در ارزیابیهای مختلف پس از عملیات و نیز در بازجوییهای اسیران عراقی عملیات والفجر هشت هم تأثیر این عملیات فریب مشهود بود. جنگ نرم مزبور در منطقه بصره و در پشتیبانی از عملیات والفجر هشت، در گمراه كردن دشمن از شناخت منطقه اصلی نبرد نقش زیادی داشته است. از این نمونه‌ها در دوران جنگ فراوان است كه تاكنون بحث و بررسی نشده و به صورت دقیق میزان اثربخشی طرحهای جنگ نرم در جنگ مورد بررسی قرار نگرفته است.
عملیات والفجر پنج در منطقه چنگوله، بین مهران و دهلران نمونه دیگری از تك پشتیبانی بود كه برای حمایت از عملیات خیبر اجرا شد. در این تك چند تیپ رزمی محدود در جبهه میانی شركت داشتند. این عملیات تحت عنوان والفجر ـ كه نام عملیاتهای بزرگ بود ـ با هدف جنگ نرم صورت گرفت. برای این عملیات محدود، پوشش تبلیغاتی گسترده‌ای در سطح یك عملیات بزرگ در كشور صورت گرفت تا عملیات اصلی، كه عملیات خبیر بود تثبیت شود. بدون شك، تبلیغات و طرحهای جنگ نرم در آن زمان در تجزیه قوای دشمن و بر هم زدن تمركز نیروهای عراقی مؤثر بودند. در اظهارات و بازجوییهای اسرای عراقی یا پناهندگان، می‌توان اثر پیامهای صوتی، رادیویی و مكتوب را دید. از سال 1365 تقریباً تولید پیامهای مكتوب و روشهای مختلف پرتاپ پیام با تجهیزات بهتری انجام شد. این پیامها تركیبی از نوشتار، كاریكاتور، عكس و طرح بود كه با روان‌شناسی و بوم‌شناسی نیروهای عرب‌زبان داخلی از فرهنگ مردم عراق، ارزیابی و بررسی می‌شد. در سال 1361 نخستین فرستنده رادیویی ده كیلوواتی به طور مؤثر در عملیات كربلای یك، به كار گرفته شد. این رادیو با رویكرد جنگ نرم در تهییج نیروهای خودی و در تخریب روحیه دشمن مؤثر بود. در مجموع پیامهای صوتی، رادیویی و مكتوب در جبهه دشمن اثرگذار بود. اما اگر بخواهیم نتیجه‌گیری كنیم موانعی نیز وجود داشت كه عبارتند از:
1) نداشتن استراتژی و چهارچوب مشخص تئوریك برای جنگ نرم؛
2) توجه نكردن به دیگر مؤلفه‌های مؤثر در پیروزی یا شكست در جنگ؛
3) تعامل ضعیف بین مجموعه‌های مختلف مدیریت جنگ (تعامل مدیریت تبلیغات، عملیات و اطلاعات)؛
4) كمبود ابراز و امكانات؛
5) نبود مطالعات دقیق روان‌شناختی و جامعه‌شناختی از دشمن؛ و
6) كمبود كارشناسان خلاق و كارآمد جنگ نرم.

محورهای جنگ نرم جمهوری اسلامی‌در دفاع مقدس
محورها و راهبردهای جنگ نرم جمهوری اسلامی در دفاع مقدس عبارت است از:
1) معرفی ماهیت جنگ نخستین راهبردی بود كه در جنگ نرم از سوی حضرت امام(ره) ارائه شد. امام(ره) جنگ را، جنگ حق و باطل تعریف كردند، یعنی به جنگ ماهیت عقیدتی ـ سیاسی و دفاع فرهنگی دادند. در این چهارچوب، همه احساس می‌كردند از اسلام دفاع می‌كنند. با این دیدگاه هدفهای استراتژیك در تمام سطوح كشور شكل گرفت و اهداف عملیاتی و تاكتیكی جنگ هویدا شد و ضمن مستحكم شدن وضعیت نیروهای خودی، صدام به عنوان كافر مطرح شد. همچنین دیدگاه مزبور، مدیریت و تفكر لیبرالی را در كشور، در عرصه سیاسی و جنگ به چالش كشید.
2) راهبرد بعدی جنگ نرم، جنگ را بخشی از تهدید استكبار جهانی بر ضد جمهوری اسلامی تعریف كرد و صدام را در كنار امریكا و اسرائیل قرار داد. این دیدگاه استراتژیك و كلان باعث شد كه اولاً در سطوح مختلف كشور انسجامی كامل در برابر تهدید ایجاد شود و ثانیاً اعتماد به نفس و اراده مقاومت مردم افزایش یابد.
3) راهبرد بعدی در جنگ نرم، طرح استراتژی دفاع همه‌جانبه بود. حضرت امام(ره) در مقام مدیریت جنگ، دفاع مردمی همه‌جانبه را شكل داد.
4) افزایش اعتماد به نفس در مردم و كوچك و حقیر شمردن محور دیگری بود كه حضرت امام(ره) با آن روح امیدواری و قوت قلب را در مردم به جریان انداخت، از همان آغاز جنگ، اقدام نظامی عراقیها را به پرتاب یك سنگ تشبیه كرد و نتیجه جنگ را با وعده پیروزی در جامعه القا نمود. این اقدام، سراسر كشور و جبهه‌های جنگ را سرشار از امید كرد.
5) بهره‌گیری از ایمان دینی و مذهبی مردم محور بعدی بود كه جوهر اصلی مبارزه با استكبار را تشكیل می‌داد. ایمان به خدا عامل نیرومندی در ایجاد روحیه بود. این فضا را حضرت امام(ره) به عنوان مدیریت تبلیغات جنگ را بر كشور حاكم كرد، یك مسلمان هرگاه حضور در جنگ را یك تكلیف الهی بداند، خودش را پیروز میدان جنگ تصور خواهد كرد و به تعبیر امام(ره) مسلمان چه كشته شود و چه بكشد، پیروز است. رهبری در دفاع مقدس، در حفظ روحیه و پیشگیری از آسیبهای روانی و مقابله با جنگ نرم دشمن عنصر بسیار تعیین‌كننده‌ای بود. حضور فرماندهان لایق و ارتباط آنها با بسیجیها در به حركتن درآوردن قوای روانی بسیار مؤثر و عواطف جدی بین رهبری و مردم و رزمندگان، حركت‌دهنده بود.
6) محور بعدی استفاده از نمادهای اسلامی و حماسی بود؛ به خصوص نمادهای فراوانی كه تبلیغات جنگ تولید می‌كرد. سربند، بازوبند، چفیه و انواع تولیدات تبلیغاتی در فضاسازی و تحرك احساسی و روانی حاكم بر دلها و شكستن روحیه دشمن بسیار مؤثر بودند.
7) بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) به جبهه‌های جنگ، عمق می‌داد. پیوند بین حوادث صدر اسلام، به خصوص حادثه كربلا و میدانهای جنگ عامل انگیزشی رزمندگان بود.
8) استراتژی هجومی در جنگ، فضای تهاجمی را بر سرتاسر جبهه‌ها حاكم كرد. این استراتژی، پیامهای تبلیغی را حماسی كرد و جهت‌گیری ویژه‌ای به تبلیغات جنگ داد و آن را به طور كامل از شرایط عادی متمایز نمود. استفاده مناسب از مارش نظامی، سرود، شعر و تابلوهای تبلیغی حماسی نمونه‌هایی از آن است.
9) رعایت اصل صداقت و صراحت در پیامهای تبلیغی به گونه‌ای كه اخبار و گزارشهای مربوط به حوادث جنگ به راحتی و با پوشش خبری خوب به مردم منتقل می‌شد و به مردم كمك می‌كرد تا با هوشیاری جنگ نرم دشمن را خنثی كنند.
10) تأكید بر فرهنگ شهادت در جبهه و در شهرها، ضمن ایجاد انگیزش، بسیاری از كمبودها و مشكلات پشتیبانی جنگ را حل می‌كرد.
11) اعتماد به نصرت الهی در مردم و رزمندگان محور دیگری بود كه اعتماد به نفس را افزایش می‌داد. افراد معتقد به نصرت الهی، همیشه خودشان را در جنگ پیروز می‌دانستند. مشاهده امدادهای الهی و غیبی در طول هشت سال دفاع مقدس محرك بود.
12) طرح‌ریزیهای صحیح نظامی و وجود فرماندهان كارآمد، اعتقاد و اعتماد رزمندگان را به فرماندهان، افزایش می‌داد.
13) توسعه تشكیلات رزمی سپاه و بسیج، روحیه و اعتماد به نفس رزمندگان را افزایش می‌داد.
14) هماهنگی بین نیروهای مختلف ارتش، سپاه، نیروهای مردمی؛ هماهنگی فعالیتهای جبهه و پشت جبهه؛ هماهنگی و كنترل رسانه‌های تبلیغی و مطبوعات از سوی حضرت امام(ره) بسیار مؤثر بود.
15) تولید محصولات متنوع تبلیغی برای فضاسازی تبلیغی در سطح كشور و جبهه‌ها.
16) استفاده مؤثر از ظرفیتهای تبلیغی در سطح كشور (تریبونهای نماز جمعه، مساجد، صدا و سیما، مطبوعات و …).
17) هدایت اخبار جنگ در صحنه نبرد.
18) اجرای جنگ نرم بموقع و كارآمد در مورد حوادث جنگ.
19) ارتباط مؤثر مردم با جبهه‌ها در قالب یگانهای محلی.
20) ایجاد اراده قاطع و عدم تردید در دفاع، در مدیریت جنگ،
21) پخش تصاویر مناسب از آسیب‌پذیریهای عراقیها (اسرا، كشته‌ها، غنائم و مناطق آزاد شده).
22) بیان جنگ‌طلبی و آتش‌افروزی صدام در منطقه.
23) بسیج و تحریك مناسب احساسات ملی علیه متجاوز.

جنگ نرم عراق علیه جمهوری اسلامی‌
جنگ نرم در سازمان ارتش عراق فرایند پیچیده‌ای داشت، این كشور با بهره‌گیری از تشكیلات سازماندهی شده حزب بعث، از سازمان كارآمدی برای جنگ نرم بهره‌مند بود. حزب بعث در همه سطوح تصمیم‌گیری سیاسی و نظامی حضور داشت. افزون بر اینكه وزارت فرهنگ و اطلاعات عراق به مدیریت و تحلیل جنگ نرم می‌پرداخت، در ارتش نیز تشكیلات و شبكه‌ای به نام توجیه سیاسی وجود داشت، كه وظیفه توجیه سیاسی و مأموریت جنگ نرم تا سطح گردان بر عهده داشت. تشكیلات توجیه سیاسی در همه واحدها و قرارگاه‌های نظامی ارتش عراق حضور داشت و تمام نیروهای مسلح عراق را پشتیبانی می‌كرد. تشكیلاتی منسجم، منظم، با هدف، هماهنگ و متمركز در سلسله مراتب ارتش عراق و حزب بعث جاری بود كه با چهارچوب نظری و مبانی فكری مشخص، با به كارگیری تمام سیستم عراق، اهداف را پیگیری می‌كرد. تصمیم‌گیریها كاملاً متمركز و در عناصر اجرایی وحدت رویه حاكم بود. در مورد تأثیر جنگ نرم باید اشاره كرد كه عراقیها درك درستی از شرایط ایران نداشتند، همچنین تحلیل جامعه‌شناسی و روان‌شناختی درستی از مردم ایران و نوع باورها و نگرشها و عواطف نیروهای رزمنده و مردم پشت جبهه نداشتند، یعنی مبتنی بر همان تحلیل نادرستی كه به تهاجم نظامی منجر شد، به طراحی و تولید محصولات جنگ نرم و تبلیغاتی می‌پرداختند. عراقیها توانایی ارزیابی عكس‌العملهای روانی تولیدها و پیامهای جنگ نرم خود را نداشتند. در مخاطب‌شناسی، محصولات جنگ نرم عراق به شدت مشكل داشت. بیشتر تولیدات عراق، ضمن ساده و قابل فهم بودن، در حد ابتذال و بسیار ابتدایی بود و مخاطب را نمی‌توانست جذب كند. هدف، واقعیت و اصول اخلاقی در پیامهای تبلیغاتی عراق كمتر و فحاشی، دروغهای آشكار و برخوردهای خصمانه با جمهوری اسلامی بارز بود.

محورهای جنگ نرم عراق بر ضد جمهوری اسلامی
محورهایی كه عراق در جنگ نرم بر ضد جمهوری اسلامی پیگیری می‌كرد عبارت بودند از:
1) تحریك احساسات مذهبی و قومی عشایر و مردم عراق و كشورهای عربی؛
2) ترسیم چهره منفی و وحشتناك از جمهوری اسلامی در منطقه؛
3) پیوند پیامدهای جنگ با سرنوشت ملت عراق؛
4) بی‌نتیجه نشان دادن مقاومت و دفاع ملت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛
5) تظاهر به اوج دلسوزی و ترحم برای مردم خوزستان و ساكنان نقاط مرزی جمهوری اسلامی؛
6) انعكاس چهره نامناسب از جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی؛
7) ایجاد ارعاب و وحشت در بین نیروهای نظامی عراق در تسلیم و پناهندگی به رزمندگان جمهوری اسلامی؛
8) پشتیبانی و تحریك گروههای معارض جمهوری اسلامی؛
9) تهدید و فشار بر ضد كشورهای همسایه؛
10) مانور روی سلاحهای ویژه و مرگبار؛
11) بزرگ‌نمایی ضعفهای احتمالی جمهوری اسلامی در نزد مخاطبان؛
12) نادیده گرفتن نقش ارتش جمهوری اسلامی در جنگ؛
13) منطقه‌ای كردن جنگ؛
14) به بازی گرفتن مجامع بین‌المللی در راستای اهداف و منافع ملی خود؛
15) ترور شخصیت حضرت امام(ره) به عنوان فرمانده كل قوا؛ و
16) متهم كردن جمهوری اسلامی به سوءاستفاده از دین در جنگ تحمیلی.
می‌توان گفت عراق در دستیابی به اهداف جنگ نرم ناكام بود. راهبردهای تبلیغی و جنگ نرم جمهوری اسلامی و فضای مثبت و خوبی كه در سراسر كشور در پشتیبانی از جنگ ایجاد شد در ناكامی عراق بسیار مؤثر بود.

رهیافت مطالب ذکر شده
...
جنگ نرم در دفاع مقدس نقش اساسی و محوری داشت. این نقش گرچه در ابتدای جنگ ضعیف بود، ولی با شكل‌گیری ساختارهای نظامی در جمهوری اسلامی رشد یافت. از جمله مشكلات جنگ نرم در ابتدای جنگ، فقدان چهارچوبهای تئوریك و سبك و روش واحد بود، اما در ادامه جنگ، این نقص به حداقل رسید. جنگ نرم در جبهه‌های جنگ و كشور در سه سطح استراتژیك، عملیاتی و تاكتیكی بود. اعلامیه‌ها، بلندگو و رادیوی نظامی از جمله ابزارهای تاكتیكی بودند و در سطح صحنه نبرد از آنها استفاده فراوان شد. در سطح استراتژیك استفاده از رسانه‌های با برد زیاد و روزنامه‌های داخلی و خارجی مورد توجه طراحان جنگ نرم قرار گرفت. محورهای جنگ نرم زیادی علیه عراق استفاده شد ولی مهم‌ترین ركن در دفاع مقدس، رهبری حضرت امام(ره) و فرماندهان لایقی بود كه ارتباط مناسب و خوبی با رزمندگان داشتند. استفاده از راهبرد حق علیه باطل و نقش استكبار جهانی به سركردگی امریكا از جمله محورهای موفق جنگ نرم جمهوری اسلامی بود. جنگ نرم عراق به دلیل عدم آشنایی با فرهنگ، باورها و ارزشهای مردم ایران با شكست روبرو شد.
با تدوین دكترین و استراتژی جنگ نرم در جمهوری اسلامی و مشخص شدن چهارچوب تئوریك جنگ نرم و آشنایی فرماندهان نظامی و مدیران كشوری با مباحث جنگ نرم و تدوین ساختار سازمانی در سطح نیروهای نظامی و غیرنظامی و به كارگیری كارشناسان خلاق و كارآمد در سطوح مختلف جنگ نرم می‌توان در زمانهای صلح، بحران و جنگ در راستای كاهش تلفات انسانی و تحمیل اراده مسئولان كشور به گروه آماج یاری رساند.

[ یکشنبه 14 خرداد 1391 ] [ 11:10 ب.ظ ] [ همرزم خاکی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

دانشجوی دانشکده کشاورزی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
شماره دانشجویی: 880266248
نام درس: آشنایی با مبانی دفاع مقدس
نام استاد: جناب آقای فضل الله صرامی
سکشن: یکشنبه ساعت 8 تا 10

"این وبلاگ در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهیدان ایجاد شده است"
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


ساخت فلش مدیا پلیر
ایران رمان